نمره پلاس - نمونه سوال , گام به گام , جزوه , کنکور 98

چگونه فیزیک بخوانیم ( خواندن فیزیک کنکور ) - نمره پلاس

نمونه سوال , گام به گام , جزوه , کنکور 98

چگونه فیزیک بخوانیم؟ واقعآ چگونه؟؟

چگونه فیزیک بخوانیم

 درس فیزیک برای رشته ی ریاضی ، مباحث بسیار گسترده و مهمی را شامل می شود و در بالا و پایین شدن تراز خیلی موثر است .
مواردی که باید در یادگیری این درس در نظر گرفته شود ، به قرار زیر است :

۱- بهتر است فیزیک را از همان اول دبیرستان کم کم و پله پله سر کلاس خوب یاد بگیریم، زیرا که فیزیک مانندریاضی، درسی زنجیروار است و وقتی سنگ بنای یک مبحث را بد بگذارید، روی فهمیدن و یادگیری خیلی از موارد دیگر تاثیرجبران ناپذیری می گذارد(قابل توجه بچه های سال اول یا دوم که می خواهند از الان خود را برای کنکور آماده کنند)

۲- کتب درسی بسیار مهمند ، و این در حالی است که ۹۹درصد دانش آموزان ریاضی و فیزیک را فقط از روی جزوه و کتابهای کمک آموزشی می خوانند .

۳- برای شروع، از کتاب درسی شروع کنید :

· تمام متن کتاب را خط به خط بخوانید .

· مثالهای داخل متن را بدون نگاه کردن به حل آنها حل کنید ، سپس حل خود را با حل کتاب مقایسه کنید .

· تمرینهای کتاب را دانه به دانه بدون نگاه کردن به حل المسائل حل کرده ، سپس اشکالات خود را از معلمین ، همکلاسیها ویا … بپرسید ، در غیر این صورت به دفترحل تمرین یا حل المسایل مراجعه کنید .

· فرمولها از روی تعاریف کمیت ها نوشته می شوند بنابر این حل مسئله فیزیک بدون یادگیری مطلب آن تقریبا غیر ممکن است بعلاوه با دانستن تعریف کمیت نوشتن فرمول صرفا نمادگذاری خواهد بود(مثلا چگالی سطحی : بار الکتریکی (q) موجود در واحد سطح خارجی رسانا ( A ) یعنی q/A )

· وقتی مطلب را از روی کتاب خواندید و مثالها و تمرینها را حل کردید ، باید آنقدر از آن مبحث تست بزنید تا فرمولها و راه حلها به همراه کاربردشان ملکه ی ذهنتان شوند.

· برای دوره و تمرین تست زدن ، از تستهای کنکورهای گذشته استفاده کنید .

مثال : شما مبحث پتانسل الکتریکی را کامل از کتاب خوانده اید ، حدود ۵۰ تست از این مبحث را انتخاب می کنید ، ۲۵ تست اول را بدون گرفتن زمان ونگاه کردن به پاسخهای تشریحی حل کنید ، یعنی دقیقا” ذهن خود را درگیر سوالات نمایید و راه حلهای مختلف را برای رسیدن به پاسخ درست ، امتحان کنید ، بعد از تمام شدن این ۲۵ سوال به پاسخ تشریحی مراجعه کنید و پاسخهای خود را مقایسه کنید .

مهم: کنار هر کدام از سوالات که نتوانسته بودید هیچ راه حلی برای آنها ارائه دهید علامت منفی و کنار سوالاتی که کامل حل کردید ولی به پاسخ غلط رسیدید علامت ضربدر و کنار سوالاتی که نصف راه حل را رفته اید ولی بالاخره هیچ کدام از گزینه هارا درنیاوردید ، علامت مثبت بگذارید و دست آخر ، کنار سوالاتی که با راه حل درست به پاسخ درست رسیده اید ، هیچ علامتی نگذارید.

خوب این کار به چه دردی می خورد ؟
به درد دوره کردن مفید و سریع ، یعنی در دور دوم که شما خواستید این تستها را دوباره بزنید ، (حداقل بعد از دو هفته )به حل تستهای علامتدار می پردازید و هر کدام را که توانستید حل کنید ، علامت کنارش را پاک می کنید .
وقتی می توانید بگویید که من به کل این ۲۵ تست با نکاتش مسلط شده ام ، که هیچ علامتی کنار هیچ تستی باقی نماند .

با این روش خواندن و تست زدن، نه نیازی به حفظ کردن فرمولها و نه نیازی به حفظ کردن نکات تستها خواهید داشت، و نه احساس می کنید آن تستها و نکاتشان را پس از مدتی فراموش کرده اید .

هشدار:
درس فیزیک برای رشته های تجربی هم بسیار مهم و نمره آور است ، در حالی که خیلی از بچه های تجربی کل درس فیزیک و یا بخش عظیمی از آن را کنار می گزارند، یعنی اصلا” به سراغ فیزیک نمی روند.

توجه:
فقط شما باید به متن کتب فیزیک و تعریفها و مثالها هم کاملا” توجه کنید، مثالهای داخل متن و تمرینهای آخر هر فصل همیشه عینا” و یا با کوچکترین تغییری صورت تستهای کنکور بوده اند .

واین در حالی است که ۹۹% بچه ها اصلا” توجهی به کتاب درسی فیزیک ندارند و وقت گذاشتن روی حل تشریحی مثالها وتمرینها را اتلاف وقت می دانند .
لذا مثلا آمار سازمان سنجش در کنکور ۸۴ نشان می دهد که فقط ۳% از کل بچه ها به چند سوال مفهومی – تعریفی فیزیک که مستقیما” از متن کتاب طرح شده بود ، پاسخ صحیح داده اند .

توصیه:
البته در مورد دروس ریاضی و فیزیک ، اینکه شما درس را سرکلاس خوب گوش دهید و بفهمید هم مهم است ، یعنی فکر نکنید که اگر درس را سر کلاس نفهمیدم ، بعدا” خودم می خوانم، یاد می گیرم . قبل از کلاس درسی را که قرار است داده شود را روزنامه وار بخوانید تا پیش زمینه ی ذهنتان آماده ی دریافت باشد ، و در هنگام توضیح مبحث آمادگی پرسیدن اشکالات و فهمیدن کامل درس را داشته باشد.

بچه ها !!
اینقدر دنبال فرمولهای طلایی و نکات نقره ای وراه حلهای کوتاه و کتاب تستهای معجزه آسا نباشید ، بلکه کتاب درسیتان را خوب مطالعه کنید.!!!!!!!!!!


در صورت نارضایتی صاحب اثر لینک دانلود برداشته خواهد شد.
نمره پلاس در شبکه های اجتماعی: nomreplus @
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمایید.
  • 12th مارس 2018
  • نویسنده : alireza
  • بازدید : 1,764 بار
  • نظرات : [ 2 ]
نظرات
  1. […] چگونه فیزیک بخوانیم ( خواندن فیزیک کنکور ) […]

  2. سما پورکاظم گفت:

    سوالاتتیزهوشان 14اردیبهشت 96باپاسخنامه

دیدگاه شما

(نیاز نیست!)